Tabletkoulu testissä

Kun viimeksi kirjoitin tieto- ja viestintätekniikan käytöstä koulussa, sai se hieman enemmän huomiota kuin mitä olin odottanut. Sen seurauksena uudentyyppisiä oppikirjoja kehittävä Tabletkoulu antoi kaksi sähköistä oppikirjaansa testattavaksi ja käytin niitä loppukevään aikana kahdella kurssilla. Nyt suhtautuminen e-kirjoihin on muuttunut hieman positiivisemmaksi.

20140608_191552000_iOS
Ei ole maksettu mainos.

 

 Ainiin se tabletti

Otin kokeiltavaksi Englannin kolmoskurssin ja maantiedon toisen kurssin kirjat. Englannissa tiesin, etten voisi käyttää kirjaa tunneilla, koska suurin osa tuntien sisällöstä on tietysti jollain tavalla riippuvainen kurssin varsinaisesta kirjasta. Mantsassa tarkoitus oli käyttää pelkästään Tabletkoulun kirjaa, ja tehdä tabletilla myös muistiinpanot, mutta en oikein muistanut ottaa iPadia mukaan ja tavoite vähän jäi… Luin kirjaa sitten kotona ja muistiinpanoissa turvauduin perinteiseen vihkoon.

Yleisesti Tabletkoulua on mukava käyttää ja se näyttää tyylikkäältä. Kirjoihin tuli myös merkittäviä päivityksiä kokeilun aikana ja etenkin englannin kirja parani huomattavasti. Päivitysten takia kursseille piti tosin liittyä uudelleen. Kuitenkin ainoa käyttöä varsinaisesti haitannut ongelma oli valikon avaamiskuvakkeen sijaitseminen harmillisen lähellä iPadin selaimen sulkemisraksia.

GE2 & ENA3

Maantieto 2 oli sisällöltään kattava ja soveltui myös näin itsenäiseen opiskeluun. Etenkin videoiden käytöstä tykkäsin.  Muutamat sivut olivat tosin tekstin osalta niin lyhyitä, että videot ohittava opiskelija jää paljosta tiedosta paitsi. Erityispisteet saa kirjan tekijöiden omat laadukkaat valokuvat. Ainoa omalla kurssilla tarvitsemani kirjasta puuttunut asia oli maataloustyypit, mutta muuten kirja toimi kurssilla moitteetta.

Yksi erikoinen ominaisuus palvelusta löytyi tämän kirjan kanssa: siihen oli linkitetty historian kurssin kirjasta sivu jonka kautta pääsi kuitenkin käsiksi koko kirjaan. Tämä lienee kehitysversiosta johtuva ominaisuus, joka poistunee ensi syksynä kun kirjoista aletaan periä maksua. Ja rahasta puheen ollen, 11 euroa näistä ei ole yhtään paha hinta.

 

Toivottavasti en tässä jaa mitään tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia...
Toivottavasti en tässä jaa mitään tekijänoikeuksilla suojattua materiaalia…

Englanti 3:n kokemukset jäivät siis vähän vajaiksi, selailin sitä mantsan tapaan kotona itsenäisesti. Tässäkin kirjassa oli mukana sekä perinteisiä oppikirjan kappaleita että ulkopuolista sisältöä, kuten uutisia ja videoita. Etenkin ulkopuoliset aineistot tuntuivat ”aidommilta” mitä monet aiemmin vastaan tulleet kielten kirjojen kappaleet, joskaan ne eivät taida hyödyttää kokeisiin lukemisessa yhtä paljon. Merkittävä osa kappaleiden sisällöstä oli kuitenkin tehtävissä, joita oli runsaasti. Niissäkin ulkopuoliset materiaalit olivat isossa roolissa, mutta ne olisi voitu merkitä huomiota herättävämmin.

Kirja varmasti toimii opettajan vetämänä ihan hyvin, mutta näin yksin kokeiltuna siitä jäi vähän huono maku.Kielioppia oli kirjassa hyvin vähän; ilmeisesti on tarkoitus, että opettaja opettaisi sen omasta tai muusta materiaalista (…en tosin ymmärrä miksei kielioppia  ole kirjaan sisällytetty). Nyt en siis hyötynyt kirjasta muuten kuin sanaston osalta, jota oli mukana kuitenkin mukavasti.

 

No mikä ettei

Tabletkoulun kirjoista jäi positiivinen maku.  Ehkä osittain uutuudenviehättävyytensä ansiosta (esimerkiksi tehtävissä; perinteisiä tehtäviä teki vähän uudella tavalla) ne tuntuivat ihan mukavalta tavalta opiskella. En näe mitään syytä mikseivät ne perinteisen mallista oppikirjaa voisi korvata.

Ensi syksystä lähtien etenkin lukioissa sähköisten oppikirjojen käyttö alkanee lisääntymään sähköisiin ylioppilaskokeisiin valmistauduttaessa. Sähköistyminen tulee varmasti aiheuttamaan ongelmia etenkin aluksi, mutta ainakin oppikirjojen osalta selkeää kehitystä tapahtuu. Uskoisin, että jo ensi syksystä alkaen (ja miksei jo nyt) on tarjolla riittävän hyviä oppimateriaaleja sähköisessä muodossa korvaamaan monen kurssin perinteiset oppikirjat. Muutamien vuosien kuluessa materiaalit ja opetus kehittynevät mahdollistaen kaiken paperisen materiaalin korvaamisen digitaalisella, jos tätä vain halutaan.

E-kirjojen ja sähköisten oppimateriaalien todellinen käyttötesti alkaa siis ensi syksynä. Se, millä tavalla niiden käyttö oikeasti vaikuttaa oppimiseen, taidetaan tietää vasta vuoden päästä, kun alkuviehätys on laantunut.

 

Koulun, tvt:n, lukiouudistuksen ja muun taidan unohtaa kesäksi ja palata asiaan syksyllä.

 

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Tabletkoulu testissä

  1. Kiitos kommenteista! Parhaan kokemuksen Tabletkoulun käytöstä saa, kun sitä käyttää opettajan ohjauksessa ja yhdessä opiskelukaverien kanssa. Erityisesti pelillistetty arviointi ja yhteisölliset tehtävät tulevat tällöin käyttöön. Muistiota kannattaa käyttää ja tehdä alleviivauksia, sillä se helpottaa opittavassa mukana pysymistä.

    Kesän aikana on muuten tulossa tärkeitä uusia ominaisuuksia, kuten sähköisiä kokeita ja mm. yksilöllistämistä tukevaa analytiikkaa. Opiskelija esimerkiksi näkee, millä osa-alueilla hän on hyvä ja millä on parannettavaa. Ja paljon muuta! Molemmat kurssit ovat kehittymässä vielä syksyyn mennessä, kun ne tulevat myyntiin.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s